Cees Nooteboom over de toekomst van de kranten

Cees Nooteboom in een interview van Margot Dijkgraaf, NRC Handelsblad, 26 juli 2013.:

Hoe kun je voor zo’n blad [Avenue] schrijven als je weet dat op de achterkant van de pagina een advertentie staat voor dameslingerie, werd met toen verweten. Dat waren dezelfde mensen die nu een krant maken waarin ze tweehonderd woorden aan een dichtbundel mogen wijden, dezelfde mensen die nu elke zaterdag een pond rommel door je brievenbus gooien met bijlagen over lifestyle, koken, mode, en allerlei ‘ikkigheden’ over mensen in wie je niet geïnteresseerd bent. De bijlagen zijn een verlengstuk van de commercie geworden. Als de kranten niet uitkijken verdwijnen ze met het zog mee, in al hun pogingen om iedereen te plezieren.

De spijker op zijn kop (in dit mooie interview). Wie zoekt een verzameling van alles voor iedereen. Daarvoor is er al toegang tot het internet. De krant (of een tijdschrift) zou een toevluchtsoord moeten zijn, met zaken die voor het ontwikkelde deel der natie zaken van waarde biedt. Ouderwets? Ja. Maar kijk naar de ontwikkeling van de oplagecijfers, en zie dat de elitaire kranten het beste standhouden.

Geef een reactie